home / wandelpaden / wandelroutes

8232 JP Lelystad
Telefoon: 0320294939

Introductie

Deze wandeling is niet bewegwijzerd. Deze app werkt via google maps op Android, iphone gebruikers moeten apart google maps installeren via de app store. Download de route via de QR-code. Lees meer..

Karakter

Het Poelenpad biedt veel landschappelijke afwisseling in het buitengebied van Lelystad. De wandeling voert u soms door het bos, dan weer loopt u tussen de landerijen door met mooie vergezichten. En in totaal langs negen poelen, vandaar de naam Poelenpad. Lees meer..

Deelnemers

Lees meer..

Sponsors

Eva s keukentuin
Groene Velden 175
8211 BD Lelystad

Grotere kaart weergeven

De wandeling begint in de Groene Velden: buitenleven, biologische producten en duurzaamheid zijn hier de kernwoorden. Het voormalig zanddepot voegt met de grote natuurlijke variatie, ontstaan door hoogteverschillen, wisselende waterstanden en kalkrijke grond een extra dimensie toe aan de wandeling. Hier kunt u, net als in het bos, tientallen orchideeën in bloei zien staan. Aan het eind van uw tocht kunt u genieten van al het leuks en lekkers wat de Groene Velden u bieden.

Scan de QR-code of DOWNLOAD HIER DE ROUTE

Met de rug naar Eva’s Keukentuin gaat u rechtsaf en op de 2e (grote) kruising naar links. Loop rechtdoor, het asfalt gaat over in een half verhard pad naar de Wortmantocht. Bij het water gaat u rechts. Vlak na het groene bord ‘Oostervaartbos’ gaat u rechtsaf over het ruiterpad het bos in. Even later op de viersprong gaat u links, naar de bult die ontstaan is bij het uitgraven van de poel.
Dit bos is één van de gemeentebossen van Lelystad, aangeplant rond 1967 door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. Bij de aanplant zijn ca 20.000 boompjes van populier, wilg, els, es, esdoorn en eik per hectare geplant. Daarna is er wel regelmatig gedund. De oudste bomen zijn hier nu dus 50 jaar oud. In het bos ligt veel dood hout, een belangrijke voedselbron voor kleine dieren en paddenstoelen en zo een belangrijke schakel in het voedselweb van het bos.

Loop links langs de poel, langs de picknicktafel en dan nogmaals links.
Tijdens de wandeling passeert u in totaal 9 poelen, variërend in grootte. Aangelegd als leefgebied voor allerlei dieren. Libellen scheren er over het water op zoek naar voedsel, amfibieën zoals de bruine kikker voelen zich thuis in het ondiepe water, dat in het voorjaar snel opwarmt. De zuidrand van deze poel is extra steil, zo ontstaat een warme plek, waar insecten zich in de zon kunnen koesteren. Het grasland naast de poel is in de zomer een genot met vlinders en andere insecten, die boven de vaak zeldzame planten rondzoemen. U passeert een paar indrukwekkende populieren, begroeid met klimop. Deze snelgroeiende boom voelt zich thuis op de kleigrond en bepaalt sinds de beginjaren het beeld van de Flevolandse natuur. Probeer eens met twee man de stam van deze ‘reus’ te omspannen, de boom heeft een doorsnede van meer dan 1 meter.

Volg het half verharde pad tot aan de brug; u komt nu in het Bergbos. Direct links ziet u de 2e poel van deze wandeling. Blijf rechtdoor lopen over het onverharde bospad. Nadat u over een boomstam bent geklauterd, komt u bij een weitje. Ga rechtsaf over het weitje richting de boom met een bank om de stam. Loop even door naar het informatiebord aan de rand van een poel. Dan een klein stukje terug en dan rechtsaf (naar het noorden).
Een deel van het beheer en onderhoud van het Bergbos wordt uitgevoerd door vrijwilligers. Samen met Landschapsbeheer Flevoland worden de poelen onderhouden, bosranden gesnoeid, orchideeën-veldjes gemaaid en takkenrillen aangelegd. En met resultaat: in juni staat de wei hier vol met de paarse bloemen van de rietorchis.

Dit pad is onverhard, ga aan het eind schuin links het heuveltje op, er staan hier rode paaltjes langs het pad. Na een tijdje buigt het pad naar links en voert langs een hoge aarden wal. Waar de wal ophoudt gaat u rechts.
Het Bergbos is deels aangelegd op een voormalige puinstort. Hierdoor is er veel variatie in hoogte. Zo wandelt u eerst door een moerasgebied met lage wilgen, dan weer langs een hoge wal of over verschillende heuveltjes. De kwaliteit van het grondwater rondom de stort wordt goed in de gaten gehouden. U ziet daarvoor pijpen langs het pad staan.

U komt langs een picknicktafel, houd die aan uw rechterhand en ga de trap af. Rechts aanhouden en op de Bronsweg (geasfalteerd) linksaf. Sla voor een leuk ommetje direct rechtsaf de Jupiterweg in, naar “de Stek”, of de Polderkol.
Op deze rustige landweg door het (biologische-dynamische) landbouw-gebied met aan weerszijden uitzicht over de akkers vergeet u bijna dat u vlakbij Lelystad bent. U passeert een keur aan  bedrijven, waar u vaak van harte welkom bent. Bij mooi weer is de Poldertuin open, kijk of de vlag uithangt. In de zomer kunt u bij ‘de Wind in de Wilgen’ terecht voor een kop koffie. En heeft u nog wat plaats in de rugzak? Koop dan op nr. 19 wat verse scharreleieren.

Na ongeveer 500m met aan weerszijden akkers, ziet u rechts ’t Zand, dat zeer de moeite waard is om te verkennen. Loop eerst helemaal rechtdoor op de grens met het bouwland, aan het eind links, weer links en dan kriskras door het gebied terug naar de uitgang.
De naam ’t Zand A72 verwijst naar de verkaveling van Flevoland. Na de drooglegging werd de polder ingedeeld in secties en elke sectie in ruim honderd kavels. Iedere kavel kreeg een letter (sectie) en een cijfer (kavel). De nummering stond op plankaarten en op bordjes op de hoeken van de kavels. De polderwerkers konden zo elke plek in het uitgestrekte kale gebied snel vinden. Nu is kavel ’t Zand A72, een voormalig zanddepot, een belangrijk gebied voor sluipwespen, roofwantsen, roofmijten en andere voor de landbouw nuttige insecten.

Vervolg de Bronsweg. U passeert een informatiebord ‘Planetenbomen’. Al snel slaat u linksaf de Beginweg in en loopt door tot aan de bosrand.
In den beginne was er de…. Beginweg! De Beginweg in Lelystad was ooit de aanvoerweg voor bouwmateriaal tussen de Houtribdijk en de eerste woonwijken van Lelystad. Het was de eerste weg die in Lelystad werd ingetekend op de kaart. Het biologische gebied (de Beginweg en Bronsweg) telde in de begintijd zo’n dertien boeren. Nu zijn het er – door schaalvergroting- nog maar vier. Samen met de Bronsweg vormt de Beginweg de Tuin van Lelystad, steeds meer recreanten komen er wandelen en fietsen.’

Neem links het wandelpad langs de bosrand en vaart, de Wortmantocht. Kijk vooral, voordat u bij de bosrand linksaf slaat, even rechts naar de mooie houtwal. Ga vrij snel rechtsaf (over het mountainbike pad)  het Jagersbos in. Het pad voert eerst over/ langs een paar heuveltjes, ga direct daarna linksaf over de bemoste boomstammen heen. U passeert weer 2 poelen.
De verschillende boomsoorten en de struiklaag maken dit bos aantrekkelijk voor de wandelaar, maar ook allerlei zoogdieren, zoals reeën, muizen, hazen, konijnen, hermelijnen en bunzings voelen zich er thuis. Daarnaast nestelen veel vogels in het bos. Ze laten zich niet altijd zien, maar wel horen! De boomklever laat er zijn heldere roep horen, de grote bonte specht roffelt er lustig op los en in de schemer zingt de nachtegaal uit volle borst. Ook roofvogels zoals torenvalk, havik en buizerd nestelen hier graag hoog in de bomen.

Bij de vaart gekomen gaat u rechtsaf.

Waterschap Zuiderzeeland beheert onder andere de tochten in Flevoland, een belangrijk onderdeel van het Flevolandse watersysteem. In totaal zijn er 1200 kilometer vaarten en tochten en maar liefst 5000 kilometer sloten. De Jagersveldsloot waar u nu staat, voert water af uit het Jagersveld en de Groene Velden naar de Wortmantocht. U ziet hier diverse ijsvogelwandjes in de steile oever aan de overkant. IJsvogels graven daarin zelf hun bijna 1 meter diepe nesttunnel uit.
Bij veel tochten vervangt het waterschap de betonnen oeverrand door een duurzame oever. Zo ook bij de Wortmantocht. Aan de zuidzijde is over de grootste lengte de traditionele berm verruimd tot een ondiepe plasberm van twee meter breed. Door deze verbreding kan de tocht meer water afvoeren als het hard regent. Het ondiepe water is het leefgebied van waterdiertjes, zoals libellelarven, waterkevers en jonge vis. Daarnaast biedt de glooiende oever meer ruimte aan planten en dieren. Bevers, otters, reeën en kikkers  kunnen makkelijk het water in en uit, libellen scheren over het ondiepe water, vlinders en allerlei andere insecten zoeken nectar bij de bloeiende oeverplanten.
Agrariërs gebruiken water uit de Wortmantocht om in droge tijden het land te sproeien. De kwaliteit van het polderwater is echter slecht. Een hevel om water vanuit het IJsselmeer de Wortmantocht in te pompen, leidde niet tot een verbetering. Een verbinding met een watergang in de Zuiderzeewijk moet wel het gewenste resultaat geven.

Loop steeds rechtdoor, het pad voert nu onder een dubbele rij grote abelen langs de rand van de woonwijk het Jagersveld.
Houd hier uw verrekijker bij de hand. Grote kans dat u een blauwe flits ziet en een fluitende roep hoort: een ijsvogel! Deze prachtig gekleurde vogel zit vaak rechtop op een laaghangende tak boven het water te loeren naar visjes. Hij vliegt luid roepend over het water en is dan goed te zien. Vanaf het pad kunt u de ijsvogelwandjes in de steile oever aan de overkant goed zien. IJsvogels graven in deze steile oeverrand zelf hun bijna 1 meter diepe nesttunnel uit. Aan het eind links, het pad door het bos en even later langs een aantal knotwilgen. Ga links met de weg om het weiland heen en loop door naar het beginpunt van de wandeling bij Eva’s keukentuin. Of maak nog een kleine omweg via de kronkelende paden van het Landgoed Buitenveld.

Het einde van de wandeling nadert. In de zomermaanden kunt u in het weekend bij  Eva’s keukentuin in de Groene Velden uitrusten met een kop koffie of thee.